Pagina's

zaterdag 18 april 2015

Tips voor uitstellers

Eén woord: uitstellen. Iets wat iedereen wel een keertje doen, maar sommigen zijn er nét iets meer schuldig aan dan anderen. Waaronder ik. Er hangen ook enkele voordelen aan, na veel ervaring heb ik enkele tips verzameld waar andere uitstellers misschien ook iets aan hebben. Deze periode in het jaar is altijd zwaar; de eindexamens zien er aan te komen, eindwerken/portfolio's/.. moeten worden ingeleverd,... en waar ben ik mee bezig? Bloggen, Instagram en alle creatieve ingevingen krijgen waar ik al lang op aan het wachten was. Velen van jullie herkennen dit waarschijnlijk en zouden in plaats van dit te lezen eigenlijk aan het studeren moeten zijn.

Bron
De meeste uitstellers presteren beter onder tijdsdruk, waardoor enkele taken kunnen blijven rondslingeren tot de laatste moment. Moet je een portfolio of een eindwerk inleveren? Schrijf op wat je daar nog allemaal voor moet doen. Wanneer je een lijstje hiervan gemaakt hebt, schrik je er snel van hoeveel werk er nog moet gebeuren waardoor de tijd dreigt te naderen.

Nadat je alles opgeschreven hebt is het nu tijd om deze taken in te plannen. Neem je agenda erbij en kijk wat haalbaar is. Wanneer je plant om bijvoorbeeld enquêtes af te nemen op dezelfde dag van je familiefeest, je tennisles en het verjaardagsfeestje van je beste vriendin, is dit waardeloos.

Plan op een moment waarbij jij het meeste productief bent. Ben je een avondmens? Probeer veel te plannen in de avond. Natuurlijk kan je om 12u 's nachts geen enquêtes afnemen, maar je kan ze bijvoorbeeld wel opstellen. Ben je juist een ochtendmens? Sta extra vroeg op zodat je die dag niet enkel hoeft te besteden aan hetgeen wat je niet zo fijn vindt.

Nu volhouden! Hou je aan de planning die je opgesteld hebt, maar wees ook realistisch. Natuurlijk kunnen er plots dingen tussenkomen waardoor je uitloopt met je planning. Is er iets tussengekomen of heb je te veel op één dag gepland waardoor je niet klaar geraakt bent? Herbekijk je planning en pas aan indien nodig.

Is het al te laat en heb je nog een avond om alles af te werken? Dan kan ik je maar enkele tips geven; werk hard door en zorg voor zo weinig mogelijk afleiding. Het is verleidelijk, dat weten we allemaal, maar het is zo veel makkelijker om je gsm even aan de kant te leggen. Je mist misschien enkele leuke tweets, maar beter dat dan een laag cijfer op een belangrijke taak.

Deze tip klinkt gek, maar herbekijk ook altijd de opdracht. Soms heb je iets in je hoofd en werk je dit helemaal uit en ben je fier op je werk, maar krijg je toch een laag cijfer terug. De oorzaak is vaak dat je niet goed naar de opdracht gekeken hebt. Misschien ben je enkele belangrijke punten vergeten of heb je een bepaalde structuur niet gevolgd. Elk detail is belangrijk, zeker als je het wel kan maar gewoon vergeten bent.

Verder wens ik jullie veel succes met jullie examens en opdrachten. Laat ook zeker weten welke opdrachten jullie nog allemaal moeten inleveren. Hopelijk hebben jullie iets gehad aan de tips.

Hope you enjoy,
Emily

6 opmerkingen:

  1. Haha, gelukkig ben ik geen uitstellers. Ik ben een goede planner.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handige tips! Ik kan dingen soms zo uitstellen.. oeps!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede tips! Gelukkig ben ik zelf niet zo'n uitsteller. Ik wil meteen alles af hebben haha! Maar dit zal vast veel mensen helpen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, ik moet me bij je club aansluiten. Uitstellen kan ik helaas té goed. Fijne tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goed artikel! Ik kan ook soms echt zo'n uitsteller zijn, het is zo vervelend. :(

    Liefs! Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goed artikel! Ik kan ook soms echt zo'n uitsteller zijn, het is zo vervelend. :(

    Liefs! Evelien

    BeantwoordenVerwijderen